Potrivit unei analize realizate de RE/MAX, lider mondial în real-estate şi franciza numărul 1 la nivel global pe acest segment, principalele greșeli pe care le fac românii atunci când au în plan vânzarea unei locuințe țin de poziționarea greșită a prețului, implicarea mai multor agenții imobiliare și prezentarea neprofesionistă a proprietății.
Razvan Cuc, Director Regional REMAX Romania
Primul pas în procesul de vânzare a unui imobil este, de fiecare dată, fixarea prețului corect. Astfel, potrivit repezentanţilor RE/MAX, prin necunoașterea pieței și a posibilelor consecințe, cea mai frecventă greșeală în rândul vânzătorilor români este poziționarea greșită a prețului, fie sub valoarea pieței, fie și peste piață.
Factorii care influențează prețul unei locuințe: locația, vechimea, infrastructura, utilitățile și facilitățile de care dispune
„Locația este unul dintre criteriile principale în setarea prețului corect, indiferent de tipul sau categoria de locuință. Ulterior, se iau în calcul aspecte legate de nivelul de finisare/echipare, vechimea imobilului, infrastructura, utilitățile și facilitățile de care dispune, situația juridică și, nu în ultimul rând, vecinătățile și coproprietarii”, a declarat Răzvan Cuc, Director Regional RE/MAX România.
Un alt factor care influențează semnificativ prețul unui imobil este existența unui spațiu verde – grădină, o curte bine amenajată sau apropierea unui parc. Conform reprezentantului companiei, aceste imobile înregistrează un succes mai mare în sezonul de primăvară.
Odată stabilit prețul locuinței, următorul aspect de care românii ar trebui să țină cont este prezentarea casei într-un mod profesionist, lucru pe care, de asemenea, foarte mulţi vânzători îl ignoră. Curățenia, ordonarea acesteia, imaginea spațiului, calitatea aerului și animalele de companie sunt aspecte care pot influența decizia cumpărătorului, iar o pregătire în prealabil va spori șansele locuinței de a fi vândută într-un timp mai scurt.
Nu în ultimul rând, Răzvan Cuc remarcă tendința românilor de a apela rar la agenții imobiliare, iar atunci când o fac, aleg să lucreze simultan cu mai mulți agenți. Potrivit acestuia, greșelile pot fi evitate prin contractarea unui agent imobiliar profesionist, deoarece o colaborare cu mai mulți agenți nu implică un angajament din partea acestora, iar eforturile depuse pentru clienți sunt minime.
„Un agent imobiliar poate să aducă valoare dacă acesta înțelege și lucrează în interesul clientului. În acest caz, beneficiile pot fi multiple, de la economia de timp si energie, promovare, pregătirea locuinței pentru vânzare, în negociere, până la suport în plan juridic. Un agent competent poate optimiza tranzacția și să o închidă la un preț mai bun și într-un timp mai scurt”, a menționat reprezentantul RE/MAX.
Omiterea acestor aspecte esențiale determină procesul de vânzare a unei proprietăți și influențează negativ perioada tranzacției și, implicit, prețul solicitat inițial. Potrivit reprezentantului companiei, o perioadă lungă de expunere pe piață a unei proprietăți afectează profund valoarea acesteia.
Elemente decisive în tranzacțiile imobiliare
Atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători, aspectele de bază într-o tranzacție imobiliară sunt cunoașterea pieței și a procesului de tranzacție, precum și o serie de cunoștințe minime din sfera juridică și din tehnica negocierii. Vânzătorul are nevoie de o promovare eficientă a proprietății și o poziționare corectă a prețului de vânzare, pe când cumpărătorul trebuie să își cunoască foarte bine bugetul, sursa de finanțare și nevoile pe care și le dorește împlinite.
„În ceea ce privește erorile din partea cumpărătorilor, cea mai frecventă este tendința acestora de a se aștepta să cumpere locuința ideală simplu și rapid, sub prețul pieței și fără vreun cost suplimentar”, a completat Răzvan Cuc.
Acesata a mai adăugat că, spre deosebire de români, ale căror tehnici de vânzare-cumpărare încă mai necesită îmbunătățiri, străinii care aleg să cumpere locuințe în România au mai multe cunoștințe despre tranzacțiile imobiliare și nu fac compromisuri când vine vorba de calitate. De asemenea, în cazul în care locuințele sunt achiziționate ca investiție în vederea închirierii, proprietarii străini apelează deseori la specialiști pentru servicii de administrare a imobilului.
# # #
Despre RE/MAX
RE/MAX este lider mondial în real-estate, fiind franciza numărul 1 la nivel global pe acest segment. Compania, înfiinţată în 1973 în Denver, are astăzi peste 6.300 de birouri şi peste 96.000 de agenţi afiliaţi în 95 de ţări din întreaga lume. În Europa, RE/MAX este prezent în 31 de ţări, cu 1.500 birouri şi 12.000 de agenţi, continuând să se extindă. www.remax.ro
# # #