Interviu realizat cu Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama Group
S.I.:Care este bilantul rezultatelor ADAMA pe anul 2014?
A.N.:Evolutia vanzarilor de apartamente din portofoliul Adama confirma iesirea din criza si raportarea la o noua realitatea imobiliara. In ultimele 24 de luni am inregistrat un trend ascendent, avand cu pana la 30% mai multe apartamente vandute in 2014 fata de 2013, dupa ce in 2013 inregistrasem oricum o crestere de 25% fata de 2012.
Un trend demn de luat in calcul, disparut in perioada de criza, este achizitionarea locuintelor din faza de constructie a locuintelor. Clientii au inteles ca, in cazul dezvoltatorilor seriosi, achizitia din faza de plan nu mai reprezinta un risc si pot beneficia de preturi cu discount daca achizitioneaza in aceasta faza. Un exemplu in acest sens este ultima faza de dezvoltare a ansamblului Copou Bellevue, construit de Adama in Iasi unde, la predarea cladirii, 75% dintre apartamente erau deja vandute.
Tot ca bilant, ultimii 2 ani au reprezentat pentru Adama investitii post-criza in piata rezidentiala locala de 16 milioane euro, exclusiv alocate din fondurile companiei, din care 1,7 milioane euro alocate doar anul trecut pentru ridicarea ultimei faze de dezvoltare a ansamblului nostru din Iasi, Copou Bellevue.
In total, in ultimele 24 de luni, am livrat in piata 260 de unitati noi, in Bucuresti, in cartierul Titan, si in Iasi, apartamente realizate la un standard de calitate occidental, dar construite conform cerintelor din piata locala in materie de suprafete, compartimentari etc.
Ca o recunoastere a calitatii proiectelor pe care le livram, anul 2014 a adus in portofoliul nostru si noi premii castigate la competitii internationale de top: titlul de cel mai bun dezvoltator rezidential al anului la SEE Real Estate Awards si CIJ Awards, dar si premiul Highly Commended pentru ansamblul rezidential Edenia Titan in cadrul European Property Awards.
S.I.: Considerati ca in Romania mai putem vorbi despre o criza a pietei imobiliare?
A.N;: Anul 2014 este clar unul al confirmarii iesirii din criza si al unei noi reasezari, aspect sustinut de toti stakeholderii implicatii in domeniu. Dezvoltarile imobiliare au fost reluate si sunt mult mai bine conectate la cererea si necesitatile pietei, bancile arata din nou un apetit in crestere pentru creditarea clientului final, fiind in piata disponibile credite standard mai avantajoase si decat programul Prima Casa, in timp ce clientii se dovedesc a fi mult mai informati, mai atenti privind alegerea imobiliara pe care o fac. In plus, este anul in care clientii au inteles ca, in cazul in care au in intentie o achizitie imobiliara, este momentul oportun sa o faca, nemaifiind asteptate schimbari majore in piata.
Acest punct de vedere este sustinut si statistic: numarul de tranzactii imobiliare considerabil mai mare fata de anul trecut, preturi stabile cu usoare tendinte de crestere pe anumite segmente, aproximativ 7.500 de unitati noi livrate in 2014.
Clientii inteleg tot mai mult importanta unei alegeri inteligente atunci cand vine vorba de achizitionarea unei locuinte. Asistam, de aceea, la tranzactionari cu clienti tot mai informati si ancorati in realitatile pietei.
S.I.: Cum preconizati ca va arata activitatea ADAMA in 2015?
A.N.: Va fi cu siguranta una de consolidare a parcursului din 2014. Dupa 2 ani de crestere in materie de vanzari, ne dorim ca anul 2015 sa fie unul care sa confirme regula, avand ca obiectiv o noua crestere a nivelului vanzarilor, comparativ cu ultimele 12 luni.
Un focus principal in acest sens va fi, bineinteles, pe fazele noi de dezvoltare din Edenia Titan II, Evocasa Optima II (Bucuresti) si ultimele unitati din Copou Bellevue (Iasi), dar si pe proiectele noi pe care le avem in plan.
2015 inseamna pentru Adama si startul unor proiecte complet noi, cel mai aproape de inceputul dezvoltarii fiind un ansamblu rezidential in Bucuresti, intr-o zona complet noua pentru companie.
Adama este poate singurul dezvoltator strain de amploare prezent in piata si inainte, si in timpul si post-criza, reluand dezvoltarile incepand cu anul 2012, astfel ca 2015, la fel ca toti anii care vor urma, va fi unul al consolidarii pozitiei noastre in piata.
S.I.: Ce noutati pregatiti clientilor?
A.N.: In perioada imediat urmatoare, dar si pe termen mediu si lung, vom lansa in piata proiecte rezidentiale noi, perfect adaptate cererii curente din piata. Cel mai aproape de o noua dezvoltare este un nou ansamblu in cartierul Berceni, in imediata apropiere de Piata Sudului. La fel ca toate ansamblurile noastre, complexul va fi amplasat in oras, avand toate facilitatile necesare unei vieti moderne in imediata apropiere, de la mijloace de transport in comun, la scoli si gradinite, centre comerciale etc.
Startul lucrarilor pentru proiectul din Berceni este estimat sa aiba loc in perioada imediat urmatoare, insemnand maxim in urmatoarele 3 luni, aici fiind disponibile garsoniere, apartamente de 2 si de 3 camere.
Pe langa proiectul din cartierul Berceni, ne aflam in diverse stadii de autorizare cu alte proiecte din zona Razoare si Vasile Lascar, dar si in alte orase din tara.
S.I:Ce tipuri de proprietati vor fi cele mai cautate in 2015?
A.N.: Un tip de locuinta tot mai cautata si care cu siguranta va deveni tot mai populara in anii urmatori va fi nu cea mai ieftina locuinta, ci aceea la un raport calitate-pret corect: construita la un nivel de calitate si siguranta crescut, aliniata la cerintele pietei, cu suprafete medii si atent compartimentate. Localizarea proiectului rezidential devine tot mai importanta pentru ca este absolut necesar ca viitorii proprietari sa aiba in imediata apropiere toate facilitatile necesare – un ansamblu rezidential amplasat in oras, in cartiere de traditie, bine conectat la infrastructura rutiera, in zone accesibile si avand in apropiere optiuni multiple pentru cumparaturi, educatia copiilor etc. Pe scurt, apartamentul nou adresat clasei medii.
Oferta pe acest segment este destul de restransa la momentul actual si de aceea este de asteptat ca si cererea din piata sa fie in crestere.
S.I.: Sunteti deja unul dintre cei mai mari dezvoltatori din Romania. Ce va mai puteti dori pentru anul 2015?
A.N.:Nu neaparat faptul ca ne numaram printre cei mai mari dezvoltatori din Romania ar trebui subliniat, dar avem cu siguranta ca valori profesionalismul, atentia la nevoile clientului si sustenabilitatea.
In primul rand, ne dorim, asa cum spuneam si anterior, ca anul 2015 sa fie unul al confirmarii si al consolidarii pozitiei noastre pe piata rezidentiala din Romania. Cu fiecare proiect pe care ne dezvoltam, ne dorim sa impunem un standard occidental de calitate pe piata locala care, treptat, sa devina un etalon, un punct de referinta.
Raportandu-ne la evolutia din ultimele 12-18 luni si la noul context din mediul de afaceri, in general, si sectorul imobiliar, in particular, pastrand o nota de moderatie si de realism, ne asteptam ca anul 2015 sa fie unul al stabilizarii, maturizarii pietei si a unor cresteri ponderate pe anumite sectoare ale activitatii noastre. Ne referim aici la acele tipuri de locuinte ce devin tot mai populare in randul clientilor si pentru care, la momentul actual, oferta reala si fezabila din piata este destul de restransa, cum este tiparul locuintelor descrise anterior.
O alta oportunitate tine si de noul profil al clientul final, profil care se intrevede in ultima perioada tot mai puternic – profilul unui consumator matur, informat, care alege in cunostinta de cauza. Este o atitudine sanatoasa si fireasca pentru o piata stabila astfel incat speram ca procentul clientilor cu un astfel de profil sa fie tot mai mare. Statistic, achizitionarea unei locuinte se face, in cele mai multe dintre cazuri, o data in viata. De aceea, este important ca un client sa aleaga in cunostinta de cauza si sa nu se mai lase ghidat de politica celui mai mic pret, ci de un raport calitate-pret echitabil.
Sursa: Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama Group