Este tricoul controversat, articolul vestimentar interzis. Echipamentul naționalei Germaniei cu numărul 44 pe spate, denunțat în Germania din cauza asemănării tipografice a cifrei cu simbolul nazist al SS-urilor criminale. „Mulți se uită la el, dar îl iau ca pe o glumă”, încearcă să se justifice un vânzător. Unii spun pur și simplu că nu știu ce simbolizează Führer 44 și se simt stânjeniți când sunt întrebați, notează El Mundo.
Poți să-l cumperi în plină zi, fără să te ascunzi prin vreun gang al zonei. E suficient să te plimbi dimineața pe străzile cele mai aglomerate ale Plajei de Palma, principala zonă turistică a nemților în Mallorca, unde berea și distracția sunt la ordinea zilei.
Și acolo se află: vândut cu naturalețe de unii dintre vânzătorii ambulanți de origine africană, care își întind pătura pe trotuar, amestecat printre tricouri de fotbal colorate, ale echipelor Real Madrid, Barcelona, cu numele Ronaldinho, Florian Wirtz sau Toni Kroos.
Astfel, ca și cum ar fi un simplu suvenir, pentru 25 de euro (negociabili), orice turist german poate purta în vacanța sa din Mallorca un tricou cu reminiscențe naziste pe care nu l-ar putea purta în Germania.
Vânzarea ambulantă a făcut dintotdeauna parte din peisajul urban al acestei colonii turistice germane, unde în fiecare vară vin milioane de vizitatori în căutare de plajă, soare și petreceri. Se estimează că între 30% și 40% dintre germanii care vin în Spania ajung în Mallorca. Mulți dintre ei se cazează la Playa de Palma.
Controversa Adidas și reacția Germaniei
Vânzarea ambulantă este ilegală, iar Primăria din Palma o combate cu confiscări periodice. La ultima razie, la sfârșitul lunii mai, s-au confiscat 700 de tricouri și 1.200 de perechi de ochelari de soare. Dar vara reapare întotdeauna.
Când „Crónica” fotografiază străzile și barurile din zonă, nimeni nu poartă tricoul controversat. Încă nu este vârful sezonului. Dar produsul este în vânzare, replicând în detaliu tricoul oficial, inclusiv, pentru un plus de ironie, emblemă de pe mânecă a UEFA Foundation for Children, care promovează „responsabilitatea socială” și lupta împotriva discriminării, conform propriei sale pagini web.
Când a fost pus în vânzare în 2024, Adidas, sponsorul oficial al naționalei Germaniei, a fost obligat să retragă modelul și să blocheze personalizarea cu numărul 44, după o plângere publică viralizată pe rețelele sociale.
Atenționarea venea din cauza faptului că, în fontul ales, numărul 44 semăna vizual cu dubla „S” specifică simbolului SS, runele armanice folosite pentru identificarea trupelor naziste Schutzstaffel, responsabile pentru numeroase crime de război și crime împotriva umanității.
Reacția în Germania a fost imediată. Istoricul german Michael König a fost primul care a observat că designul, cel puțin, era extrem de nefericit.
Adidas a reacționat prompt și a anunțat că va bloca posibilitatea de a personaliza tricoul cu numărul 44 (niciun jucător al naționalei nu îl purta, era doar o opțiune de personalizare). Compania a explicat că numerotarea a fost realizată de Federația Germană de Fotbal, dar că va ordona retragerea imediată pentru a pune capăt problemei.
Tricoul cu numărul 44 și cuvântul „Führer”, vândut pe stradă
„Ne opunem activ xenofobiei, antisemitismului și urii sub orice formă”, declara cu fermitate purtătorul de cuvânt al companiei, Oliver Brüggen.
Unele publicații germane, precum Bild, au denunțat cazul și s-au întrebat cum de federația nu a observat asemănarea vizuală mai devreme. Aceasta a răspuns că a verificat împreună cu UEFA numerele de la 1 la 26 înainte de lansare și că „nimeni în procesul de dezvoltare a designului nu a observat vreo apropiere de simbolistica nazistă”.
Indiferent de explicații, autoritățile din fotbalul german au admis că simplul fapt că există o dezbatere publică era suficient pentru a lua măsuri și a schimba designul, eliminând complet numărul controversat.
Dar, ca într-un univers paralel sau într-un tărâm cu legi proprii, pe cea mai aglomerată plajă din Mallorca, această controversă națională germană pare că nu a avut niciun efect.
La începutul acestei veri, așa cum a documentat fotografic acest supliment, tricoul a continuat să facă parte din oferta „top manta” care îi întâmpină pe turiștii ce încep să umple zona — plină de baruri și biergarten-uri.
Tricoul poate fi cumpărat de pe cele mai centrale străzi, iar versiunea sa roz aprins atrage cu ușurință privirile trecătorilor.
Nu este vândut doar cu numărul controversat. Pentru a elimina orice dubiu, deasupra numărului 44 este imprimat cuvântul „Führer” („lider” în germană) denumirea universal recunoscută a lui Adolf Hitler.