
stirile imobiliare
Un sondaj realizat în 2023 de PhotoAiD arată că 60% dintre americani își fac selfie-uri cel puțin o dată pe săptămână. Deși adesea sunt percepute ca un semn de vanitate, cercetările recente sugerează că selfie-urile reflectă mult mai mult decât pare la prima vedere, scrie Forbes.
Iată două lucruri surprinzătoare pe care le pot spune selfie-urile despre personalitatea ta, potrivit studiilor psihologice:
1. Selfie-urile pot fi o reacție la frica de moarte
Un studiu publicat în 2024 în Psychological Reports a descoperit că persoanele care își fac și distribuie des selfie-uri prezintă adesea un nivel ridicat de „anxietate legată de moarte” – adică teama profundă față de propria mortalitate.
Prin realizarea și partajarea de imagini cu sine, oamenii încearcă, de fapt, să creeze un sentiment de permanență într-o lume efemeră. Selfie-urile devin astfel o modalitate simbolică de a atinge o formă de „nemurire” digitală, oferind o cale de a-și păstra identitatea dincolo de existența fizică.
Mai mult, cercetarea arată că persoanele cu trăsături narcisiste tind să resimtă mai intens această anxietate față de moarte, ceea ce poate duce la o frecvență și mai mare în realizarea de selfie-uri.
Narcisiștii, concentrați pe imaginea de sine și pe importanța personală, percep mortalitatea ca pe o amenințare majoră la adresa valorii proprii și încearcă să-și afirme controlul asupra moștenirii personale prin intermediul fotografiilor.
2. Selfie-urile exprimă identitatea și nevoia de apartenență
Un alt motiv important pentru care oamenii își fac selfie-uri este dorința de a comunica cine sunt și cum vor să fie percepuți de ceilalți. Potrivit unui studiu publicat în 2017 în Frontiers in Psychology, persoanele care scot în evidență realizările personale sau împărtășesc emoții autentice prin selfie-uri tind să aibă o percepție mai pozitivă asupra acestor imagini.
Interesant este că participanții la studiu considerau că propriile selfie-uri sunt mai autentice și chiar autoironice comparativ cu ale altora — o strategie prin care își satisfac nevoile de auto-prezentare fără a părea vanitoși.
Cercetările mai arată și că selfie-urile pot contribui la menținerea relațiilor sociale și schimbul de informații. Cei care sunt activi pe rețelele sociale și folosesc frecvent selfie-uri tind să raporteze o stare psihologică mai bună, ca urmare a interacțiunilor online.
Pentru aceste persoane, selfie-urile funcționează ca o punte între identitatea personală și rețelele sociale, oferind validare, apartenență și conectare.
Afirmarea identității de grup
În plus, selfie-urile au și un rol important în afirmarea identității de grup. Un studiu publicat în 2019 în International Journal of Communication arată că selfie-urile sunt folosite pentru a semnala aspecte ale identității sociale: cum ar fi rasa, genul sau orientarea sexuală.
„Rasa este un marcator de grup și poate fi celebrat în diverse moduri: prin limbaj, haine, coafură, muzică, tatuaje. Participanții au declarat că își fac selfie-uri pentru a arăta cine sunt, pentru a se conecta cu alții, pentru a se simți bine în pielea lor și pentru a-și afirma identitatea”, explică autorii.
Persoanele LGBTQ, în special, au declarat că își fac selfie-uri în contexte activiste sau politice și participă frecvent la activism online. Acest comportament, spun cercetătorii, este departe de narcisism și reflectă dorința de a face declarații personale și politice prin imagine.
Articolul Legătura dintre selfie-uri și frica de moarte. Ce spun psihologii despre felul în care ne pozăm apare prima dată în Mediafax.
Mediafax
Selfie-urile, adică fotografiile autoportret realizate cu telefonul, sunt o formă rapidă și accesibilă prin care oamenii își prezintă imaginea, emoțiile sau experiențele. Ele pot varia de la poze spontane la imagini atent editate și filtrate.
Articolul Legătura dintre selfie-uri și frica de moarte. Ce spun psihologii despre felul în care ne pozăm apare prima dată în Mediafax.Read MoreMediafax